De långa telefonköerna till 1177 Vårdguiden kan påverka det ökade intresset för 1177.se. Foto: TT

1177 slår besöksrekord på webben

Uppdaterad
Publicerad

Aldrig har vi sökt så mycket information på 1177.se som nu. I september slogs rekord med över tio miljoner besök på webbplatsen.

De långa telefonköerna kan vara en av orsakerna.

– Vår absoluta toppnotering när det gäller sökningar är diarré och kräkningar, säger Sofie Zetterström, vice vd, Inera.

Tio miljoner besök på en månad, det är rekord. I september förra året låg siffran på 8,7 miljoner besök. Det uppger Inera, som är det offentliga bolag som äger 1177 Vårdguiden.

– Det är häftigt att det ökar så mycket trots att det finns så mycket information på nätet idag. Det här är ett beteende, att man går in och googlar och då hamnar 1177 högt upp i sökningen, säger Sofie Zetterström, vice vd på Inera.

Söker på magont och halsfluss

1177 Vårdguiden är en nationell samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård och innehållet faktagranskas av läkare, sjuksköterskor och andra experter.

– Om man tittar på statistiken så är det vanliga sjukdomar som man söker mest på. Diarré och kräkningar är toppnoteringen som har haft 3,5 miljoner sökningar hittills i år. Ont i magen, halsfluss och urinvägsinfektion är också vanligt att söka på, säger Sofie Zetterström.  

Det är vanliga sjukdomar som man söker mest på, berättar Sofie Zetterström, vice vd på Inera. Foto: Cecilia Phil

Även tjänster som kräver inloggning har ökat. Mest populärt är det att läsa sin journal. Hittills i år har två miljoner människor gjort det. Sammanlagt har de loggat in och läst sin journal tio miljoner gånger under året.

Långa telefonköer

Samtidigt är det svårt att komma fram i telefon till 1177. Rådgivningen är hårt belastad i förhållande till hur många som svarar i telefon och på vissa håll är köerna långa, upp till en och en halv timme.

Kan det vara en anledning till att så många går in på webben istället?

– Det kan säkert påverka. När man sitter i telefonkö och väntar så får man en hänvisning om att gå in på nätet och läsa. Så visst är det ett problem att det är svårt att komma fram i telefon och det behöver vi jobba med, säger Sofie Zetterström.

Landstingen och regionerna har därför börjat samarbeta allt mer och kan numera hjälpa varandra att svara i telefon.

Många loggar in

Lotta Saleteg Falk, e-hälsostrateg i Region Östergötland, tycker att det positivt att så många numera söker information och hjälp via webben.

– Vi vill komma bort från att man får en kallelse och sedan måste man ringa och avboka. Det är bättre att kunna boka en tid som passar direkt istället, säger hon. 

I Östergötland slogs besöksrekord på webbplatsen i september med sammanlagt 398 000 besök. Även de tjänster som kräver inloggning blir allt vanligare, särskilt på kvinnoklinikerna, och just e-tjänsterna ska utvecklas ännu mer framöver.

– Det hänger ihop med samhällets utveckling. Vi har ju numera även vissa behandlingar via nätet, till exempel kognitiv beteendeterapi mot depression och sömnsvårigheter, säger Lotta Saleteg Falk, e-hälsostrateg.

Fakta

Här är de populäraste sökningarna på 1177.se

Diarre och kräkningar (3,5 miljoner sökningar hittills i år)

Ont i magen (3 miljoner)

Urinvägsinfektion (2 miljoner)

Halsfluss (2 miljoner)

Vattkoppor (1,8 miljoner)

Lunginflammtuon (1,7 miljoner)

Influensa (1,5 miljoner)

Feber hos barn (1,4 miljoner)

Feber hos vuxna (1,4 miljoner)

Källa: Inera/1177 Vårdguiden

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.