Foto: SVT

”Antalet som jobbar med järnvägen har halverats”

Uppdaterad
Publicerad

En gång i tiden var det 9000 som jobbade och underhöll järnvägen. I dag är det bara 3000-4000 som finns kvar.

Jörgen Lundström har jobbat 40 år i järnvägsbranschen, bland annat som underhållsarbetare ute på spåren. Idag är han facklig företrädare och ordförande i förhandlingsdelegationen inom SEKO/Infranord.

– Att ha underhållet på det här sättet, när man under de senaste 25 åren haft mer intresse av att omvandla skattepengar till bolagsvinster istället för att underhålla järnvägen i egen regi, gör att det blir långsamt och ineffektivt, säger han till SVT Nyheter Öst.

Förebyggande arbete lönade sig

När han blickar tillbaka på sina 40 år i järnvägens tjänst, ser han ett förändrat sätt att jobba med säkerhet och underhåll.

– När jag började på SJ-tiden så hade vi en banavdelning som underhöll sitt område. Det innebar att de fel som uppstod inte gjorde att vi tjänade mer pengar som det är i dag. Entreprenörerna tjänar ju i dag mer pengar när det uppstår fel istället för att göra förebyggande underhåll. Det var tvärt om förr, då man jobbade så att säga i självförsvar. Gjorde du ett bra underhåll så slapp du åka ut på natten och laga en massa fel, berättar han.

Färre anställda idag

– Förändringen ligger också i att vi är så få som jobbar ute i spåren i dag. Det antalet har halverats från 8-9000 till omkring omkring 3-4000. Jag hörde någon citatexpert från Trafikverket som sa att man jobbar smartare i dag. Jag kan inte se att man jobbar smartare när resultatet ser ut som det gör, säger Lundström.

Han har reagerat starkt på siffrorna från Transportstyrelsen om fler fel under de senaste 10 åren.

– Det här är akuta saker som måste göras, för det är 1000-tals människor som påverkas dagligen av att tåg är inställda. Det kommer förmodligen att fortsätta på den här nedåtgående spiralen om ingenting drastiskt görs, avslutar Jörgen Lundström.

TV: Se hela inslaget här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.