Efter tre dygn med stora problem verkar det nu som att uppgraderingen av Cosmic blivit stabil och användbar.
– Nu släpps alla in i systemet. Och min bild är att det funkar bra, säger överläkare Thomas Muhr, objektägare för patientjournalen.
Söker efter orsaken
Under måndagen identifierade man problem med en databasserver. Det åtgärdades, men Cosmic fortsatte att fungera dåligt under tisdagen. Systemet fungerade trögt och det var svårt att logga in.
På tisdagkvällen och natten så fördubblade man kapaciteten i systemet med att lägga till fler servrar. Inte heller det löste problemen fullt ut.
Har ni kommit på vad som är orsaken till haveriet?
– Nej, vi har ännu inte riktigt kommit på den egentliga orsaken, säger Thomas Muhr
Nu följer man noggrant hur systemet beter sig och fortsätter felsöka för att hitta orsaken till varför Cosmic inte fungerat som det ska.
”Inte haft några problem”
På Geriacares vårdcentral i Söderköping bekräftar man att journalsystemet nu går att jobba i.
– Det verkar funka bra hittills. Idag är första dagen jag inte haft några problem med mina journaler, säger Marie Franzén, sjuksköterska.
IT-haveriet har inneburit en stor belastning för sjukvårdens personal i Östergötland, eftersom arbetet med att ta emot patienter och att dokumentera besöken har tagit längre tid än vanligt. Och patienterna, framför allt inom primärvården, har inte kunnat få den vård man sökt sig dit för, konstaterar regionen.
Region Östergötland flaggar också för att väntetider och besök under en tid framöver kan komma att bli något längre för patienterna under inkörningsperioden av den här nya versionen av Cosmic.