Barnen styr när föräldrar inte kan språket

Uppdaterad
Publicerad

Många skolor har stora problem att involvera invandrarföräldrar i skolans arbete. Barnen kan lätt vilseleda sina föräldrar som ofta kan svenska sämre.

I Linköping har man därför under flera år utvecklat en särskild föräldrautbildning.

På Skäggetorpsskolan i Linköping talas det 35 olika språk, över 90 procent av eleverna har utländsk bakgrund. Det krävs därför förberedelser utöver det vanliga, med ett flertal tolkar på plats, för att arrangera en träff med föräldrarna.

Det handlar om att föräldrarna ska få information på sitt eget språk, istället för andrahandsinformation via sina barn.

Sex- och samlevnad

Utbildningen är uppdelad på flera tillfällen. Den här kvällen handlar det om elevernas hälsa och föräldrarna får bland annat bläddra i barnens biologiböcker. Sex- och samlevnad är ett ämne som brukar leda till diskussioner.

– Det är ett väldigt känsligt kapitel för våra föräldrar. Det florerar rykten om att vi visar porrfilm på lektionerna, berättar läraren Elisabeth Wirén Dahlgren som har varit med och utvecklat utbildningen.

Ismail Huseinovic, som har en dotter i årskurs 6, tycker att det är bra att skolan undervisar i sex- och samlevnad. 

– Vi pratar inte så mycket om sex med våra barn. Vi skäms lite för det, säger han.

Barnen styr hemma

Förra gången var både socialtjänsten och polisen i skolan för att berätta hur de arbetar och kunde då samtidigt reda ut några vanliga missförstånd.

– Barnen säger: ”Om jag inte får vara ute till klockan tolv så kan jag säga till polisen och då får jag inte bo hemma hos er. Då får jag nya föräldrar” , berättar Elisabeth Wirén Dahlgren.

– Barnen tar över och styr väldigt mycket hemma. Vi vill stärka deras föräldraroll, säger hon.

Osäkert vad som gäller

För Ayaan Ahmed Mohammed, mamma till fem barn, har den här utbildningen varit viktig eftersom hon har varit osäker på vilka regler som gäller i Sverige.

–  Barnen har sagt att om jag inte köper något dyrt till dem så kommer de att ringa till socialtjänsten. De säger till mig att de har rätt, för det har de sociala myndigheterna bestämt. Men nu har vi fått lära oss att det är vi föräldrar, inte barnen, som bestämmer, säger hon.

I Linköping ligger man långt framme. Här har man i flera år jobbat med att involvera föräldrarna. Men så ser det inte ut i allmänhet.

Många skolor lyckas inte kommunicera med invandrarföräldrar, berättar Nabila Alfakir. Hon är lärare och författare och har i 25 år jobbat med att stärka relationerna mellan skola och föräldrar, bland annat som handledare åt lärare.

”En politisk fråga”

– Alla skriker på hjälp. Varje gång jag kommer till en skola så säger lärarna att de inte kan kommunicera med föräldrarna, de kommer inte till föräldramötena. Man har så mycket att göra som lärare också att man blir förtvivlad.

Nabila Alfakir är bekymrad över att det satsas så lite på insatser för att kommunicera med invandrarföräldrar.

– Det är en politisk fråga om det här ska prioriteras i skolan. Man måste arbeta förebyggande, men det tänker man inte på förrän problemen väl har uppstått. Och då är det för sent.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.