Båtägare kritiserar tömningsregler

Uppdaterad
Publicerad

Det är förbjudet att tömma ut sitt toaavfall från båten enligt en ny lag. Men för båtägarna blir det svårt att följa lagen. Än så länge finns inte tillräckligt många tömningsstationer.

Nu är det hög tid för hamnarna att ta sitt ansvar, menar Transportstyrelsen.

– Den här tömningsstationen ser ju inte bra ut. Jag vet inte ens om den fungerar, konstaterar handläggaren Lina Petersson från Transportstyrelsen när hon inspekterar anordningen på kajen i Arkösund i den östgötska skärgården.

Tömningsstationen här är, enligt Transportstyrelsen, den enda i sitt slag i hela området kring Norrköping, där båtlivet är mycket aktivt under sommaren. Det innebär att många båtägare är hänvisade till just den här pumpen, som alltså inte ens verkar vara funktionsduglig.

Förbjudet enligt lag

Sedan 1 april i år är det förbjudet enligt lag att tömma ut toalettens innehåll direkt i vattnet. Båtägaren måste istället ta sig till en tömningsstation som kan suga ut avfallet ur båttoaletten.   

Men utbyggnaden går trögt, både i de privata och i de kommunala hamnarna.

– Det finns 250 tömningsstationer i hela Sverige och det är ju alldeles för få, säger Lina Petersson till SVT Nyheter Öst.

Beslutet om lagen togs redan 2012 och Lina Petersson tycker att hamnarna har haft gott om tid på sig att förbereda logistiken. Om hamnarna inte kan ta emot avfallet kan Transportstyrelsen besluta om ett föreläggande, det vill säga ett krav.   

– Jag tror att det handlar om att det ändå är en viss kostnad för hamnarna och då väntar man till sista stund för att se om det verkligen behövs. Men nu är det faktiskt skarpt läge.

”Det här är en måsskit i Atlanten”

Även på båtarna krävs det ett tekniskt ingrepp för att det ska gå att suga ut toalettinnehållet. Anders Tammelin, båtägare, har installerat den utrustning som reglementet kräver. Men samtidigt tycker han att man jagar fel personer. 

– Det här är en måsskit i Atlanten, det gör ju inte så stor skillnad. De stora kryssningsfartygen släpper ju ändå ut sitt avfall så fort de är utanför 12-milsgränsen.

Länderna kring Östersjön har inte kunnat komma överens om ett totalförbud när det gäller toalettavfallet, trots att frågan debatterats under flera år. Det innebär att det är fritt fram för kryssningsindustrin att dumpa sitt avfall så länge det sker utanför svenskt sjöterritorium. 

– Pedagogiskt är det svårt att förklara att du måste tömma din lilla tank medan ett kryssningsfartyg med 3.000 personer ombord inte behöver det, säger Harald Mårtensson, talesperson på Svenska båtunionen som organiserar landets båtklubbar.

Lina Petersson är väl medveten om resonemanget.

– Jo, det är många båtägare som tycker att det här är att sila mygg och svälja kameler. Men även det här lilla som kommer från fritidsbåtarna ger faktiskt en påverkan på vattnet. Den urin som en människa producerar under ett dygn ger näring åt ett helt kilo alger, säger hon.

Uppmanas anmäla

För att sätta press på hamnarna har Transportstyrelsen nu infört ett rapporteringssystem där båtägare uppmanas att anmäla var det saknas anordningar eller om de inte fungerar. Bara sedan den 1 april har ett tjugotal anmälningar kommit in.

Harald Mårtensson på Svenska Båtunionen är inte särskilt förtjust i rapporteringssystemet som han liknar vid ett slags angiverisystem. Han tycker att det i grunden är fel att båtklubbarna ska stå för hela kostnaden och jämför med hur det ser ut längs vägarna där det finns rastplatser och toaletter som samhället bekostar.

Men Lina Petersson betonar att det är principen ”förorenaren betalar” som gäller.  

– Det är alltså båtägarna som ska betala för att deras avfall inte ska hamna i sjön och då får ju hamnen ta ut en ökad avgift av sina medlemmar.

Risk för köbildning

De verkliga konsekvenserna av den underdimensionerade utbyggnaden kommer att visa sig först i sommar. Men risken för köbildning och irritation är uppenbar när många båtägare kommer att få åka långt för att hitta en tömningsstation som de dessutom ska samsas om med många andra.

– Jag tror ju att många kommer att tömma rätt ut i havet. Så länge det inte finns utbyggt med stationer, säger Mikael Garstad, båtägare.

Hur kommer du själv att göra?

– När det är möjligt kommer jag att tömma på en station, men när det inte finns möjlighet så måste man ju bli av med det på något sätt. Då blir det väl förmodligen ut i havet, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.