– Nu går ärendet till Trafikverkets juridik- och planprövning och godkänns förslaget även där tänker vi överklaga till nästa instans som är regeringen, säger Ingegerd Edman ordförande i Drothems byalag. Det är varken samhällsekonomiskt försvarbart eller rättvist i att vi ska ta kostnaderna för underhållet av en så pass stor väg, säger hon.
Krävde bättre motivering
Länsstyrelsen gav först Trafikverket backning och bad dem att bättre motivera varför de vill att den nästan fem kilometer långa väg 801 ska skötas av en enskild vägförening när förbifarten står klar. Länsstyrelsen blev nöjda med svaret från Trafikverket och gav alltså i förra veckan grönt ljus. Samtidigt tycker länsstyrelsen att väg 801 är viktig.
– Ja vi ser att den behövs för allmän trafik för lantbruk och turister till Göta Kanal t.ex, säger Jan Persson samhällsbyggnadsdirektör vid länsstyrelsen.
Men varför säger ni ändå ja till att vägen blir indragen?
– Vi har inte tyckt att frågan om väg 801 är tillräckligt viktig för att säga nej till hela vägplanen för förbifarten. Allt sitter ju ihop och vi kan inte välja att godkänna det ena men inte det andra, säger Persson.
Trots de låsta positionerna mellan byalaget och Trafikverket, som SVT rapporterat om sen fyra år tillbaka, så försöker länsstyrelsen i sitt beslut mana parterna till en samverkanslösning.
I klippet svarar Ingergerd Edman på den vädjan.
Trafikverket tror inte förbifarten blir försenad
Projektledaren på Trafikverket menar att man tagit höjd för möjliga överklaganden när man bedömer att förbifarten ska stå klar år 2028.
– Det finns med i tidsplanen – ett visst utrymme för överklagan, säger Andreas Eklund som leder E22-projektet.