En linbana kan bli lösningen för stentransporter

Uppdaterad
Publicerad

Företaget SMA Mineral fick i går rätt att utöka sin kalkbrytning, utanför Klintehamn på Gotland, från 70 000 ton årligen till 900 000 ton. Det innebär att transporterna kommer att öka markant från stenbrottet ner till hamnen i Klintehamn, något som boende i området protesterat mot. Nu ska en studie visa hur man kan öka trafiksäkerheten.

Villkoret från Mark och miljödomstolen, som beviljat den utökade brytningen, är att SMA Mineral säkerställer bland annat transporterna. Bolaget ska vara delaktig i en studie om trafiksäkerhetsåtgärder och här vara beredda att betala upp till 110 miljoner kronor för detta.

– Det kan handla om att väsentligt förbättra trafiksäkerheten. Andra alternativ som diskuteras är en lång linbana eller ett transportband, säger juristen på Länsstyrelsen på Gotland Robert Bjersander.

Kampen om kalket på Gotland

Den så kallade återvalsstudien innehåller även villkor för sprängning. Bostäderna längs transportvägen ska dessutom erbjudas bullerskydd om ljudnivån är  60 decibel eller mer.

– Studien som kan ta cirka 2 år ska också visa på den totala kostnadsfördelningen mellan olika parter. Här är Trafikverket som väghållare delaktigt, säger juristen Robert Bjersander på Länsstyrelsen på Gotland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kampen om kalket på Gotland

Mer i ämnet