Det var i måndags som polisen stoppade cyklisten, som hade extremt bråttom på Djurgårdsgatan i Linköping. Foto: TT

Fartdåre på elcykel misstänks för brott

Uppdaterad
Publicerad

En man i 35-årsåldern stoppades av polisen i Linköping efter att ha framfört en elcykel i närmare 100 km/tim. Nu misstänks han för olovlig körning, alternativt grov olovlig körning och vårdslöshet i trafik.

– Det ser ut som att man har ändrat på motorn och att den har så hög kapacitet att den klassas som motorcykel, vilket personen inte verkar ha körkort för, säger Åsa Willsund, presstalesperson hos Polisregion Öst.

Vansinnesfärden med elcykeln överraskade polisen i Linköping i måndags.

– Det är första gången jag har hört om det här, men det kanske inte är den sista gången – människan är uppfinningsrik, säger Lars-Jonney Jonsson, trafikpolis i Linköping.

”Ingenting man gör i ett handgrepp”

Fredrik Landers på Norrköping cykel- och motorcentrum har några gånger fått frågan om det går att trimma en elcykel.

– Det går säkert att fixa på internet, men det är ingenting man gör i ett handgrepp. Jag skulle säga att det är svårt att göra, säger Fredrik Landers.

Han menar att det inte kan ha varit en elcykel som framfördes igår, utan en cykel med påhängsmotor.

Elmotorn på en elcykel ska slå ifrån när cykeln rullar snabbare än 25 km/tim. Om den inte gör det kan då cykeln istället klassas som moped eller motorcykel. Då gäller andra krav för att få framföra fordonet i trafiken.

Ökande andel elcyklar

Under 2016-2017 såldes det 67 500 elcyklar, vilket är 12 procent av den totala cykelförsäljningen, enligt VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut).

– Sannolikt kommer försäljningen att öka, säger Anna Niska, forskningsledare inom cykel på VTI.

Hon menar att försäljningen på nätet försvårar för köparna av elcyklar att känna till alla regler, men tycker att det samtidigt är viktigt att lyfta att det också ger fördelar.

– Elcyklarna har gjort att cyklandet ökar, till och med så att man säljer andrabilen och cyklar istället, säger Anna Niska.

Cykelolyckor i Östergötland

2015: 711

2016: 761

2017: 909

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.