Fem kronor back på varje personbil på Motalabron

Uppdaterad
Publicerad

Sporadiska trafikanter kostar mer än de betalar

Motala kommun och staten har kommit överens om att ta ut en broavgift på 11 kronor för tung trafik och 5 kronor för personbilar.

Det ska betala brobygget på 40 års sikt.

Men det gäller den lokala trafiken som kör många gånger i månaden.

För den trafik som kommer långväga ifrån riskerar systemet att gå back.

Administrationen kostar mer

Administrationen äter upp betalningen – och mer än det, vilket kan innebära en högre nota för pendlarna lokalt.

Transportstyrelsens räknar med att dom flesta som åker över bron kommer att göra det ofta och då blir kostnaderna för att skicka ut räkningarna små, i förhållande till summorna som ska betalas in.

Systemet kan gå back

Men om dom långväga resenärerna – som bara åker någon enstaka gång – blir fler kan alltså systemet att gå back, erkänner Transportstyrelsen.

Broavgiften för en personbil är fem kronor – medan konstnaden för att skicka ut kuverten är 10 kronor. En förlust med fem kronor.

Sundsvall kommun har precis kommit överens med staten om att ta ut en broavgift på 20 kronor för lastbilar och nio kronor för personbilar...

20 procent är långväga

Tanken är att dom som passerar bron ofta ska betala med autogiro – eller via en månadsfaktura...

Men hela 20 procent av all trafik på bron är långväga – och på dom riskerar systemet gå back.

Och det skulle i sin tur innebära en högre nota för pendlarnba lokalt..

Infrastrukturavgift

Transportstyrelsen bekräftar för SVT Mittnytt att kostnaderna för att kräva in broavgifterna i vissa fall kan vara högre än själva broavgiften.

Broavgiften, eller infrastrukturavgift som är den korrekta benämningen, har bestämts genom ett avtal mellan Trafikverket och Sundsvalls kommun.

Varje passage kommer att läsas av med kameror vid södra brofästet och rapporteras automatiskt till Transportstyrelsen. Varje enskild passage, och avgift kommer i sin tur behandlas som ett särskilt beslutsärende hos Transportstyrelsen.

Rättsäkerhet kostar

– Det sker av rättssäkerhetsskäl. Varje enskilt beslut om infrastrukturavgift ska vara möjligt att överklaga om det inträffar fel i systemet, säger Jennifer Troeng.

Det innebär i sin tur att avgiftssystemet blir dyrt att hålla igång. 15 000 passager ska hanteras varje dygn och personal och systemkostnader slutar på sex kronor per bropassage. Till det kommer porto två kronor samt för papper och kuvert ytterligare två kronor. Summa alltså tio kronor.

Ebberöds bank

– Det liknar Ebberöds bank. Det här understryker än en gång att broavgiften är mycket tveksam, säger Björn Abelsson vid Sundsvalls kommun.

Han ser flera konsekvenser av Transportstyrelsens höga kostnader. Han tror inte att det kommer att förbättra den lokala betalningsviljan. Dessutom menar han att de lokala trafikanterna kommer att få subventionera de långväga transporterna som passerar bron mer sällan.

Detta eftersom de långväga inte torde vara aktuella för autogiro eller månadsinbetalningar.

Går back

– För varje långväga som passerar bron kommer systemet alltså gå back. Då blir det mer som lokaltrafiken får betala, menar Abelsson.

I kalkylerna räknar Trafikverket och Transportsyrelsen med att den lokala trafiken kommer att stå för 80 procent av intäkterna och den mer långväga sällantrafiken för 20 procent.

Omförhandling

Avtalet mellan Trafikverket och Sundsvalls kommun innebär att broavgifterna ska ge 2,4 miljarder – vilket i sin tur förutsätter broavgifter under 36 år.

Avtalet kan omförhandlas och förlängas om pengarna inte kommer in i den takt som är beräknat på förhand.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.