Arbetet under några sommarveckor är extra viktigt för bygget. Under fem veckor varje år stängs järnvägstrafiken av på sträckan där man ska arbeta. Vissa arbeten i närheten av dagens enkelspår kan inte utföras när tåg passerar förbi.
Redan idag byggs det för framtidens godståg. I maj 2022 gjordes ett test med ett 835 meter långt godståg som kördes mellan Malmö och Frövi. Idag är 630 meter långa tåg godkända på de flesta sträckor i Sverige.
– Vi bygger ju numera för att det ska kunna vara 1 000 meter långa godståg, säger Nicklas Rask, projektledare på Trafikverket.
Ny sträckning med dubbelspår
Sommaren 2022 pågår en stor del förberedelsearbeten för att man så småningom ska kunna lägga ut spår. Det handlar om att spränga bort berg, att se till att underlaget blir tillräckligt stadigt för tunga godståg och att förbereda för kontaktledning och signalkablage.
På vissa håll blir det ytterligare ett spår bredvid dagens järnväg. På andra delar byggs en helt ny järnvägssträckning med nytt dubbelspår.
Bygger bort plankorsningar
Plankorsningar, alltså där vägar ska korsa spåret, försöker man bygga bort. I orten Godegård kommer exempelvis dagens plankorsning att stängas och istället får vägtrafiken köra på en nybyggd bro.
Bygget måste också ta miljöhänsyn i form av så kallade viltpassager. På sträckan just norr om Godegård handlar det inte om så stora passager att älgar tar sig förbi, däremot ska utter och groddjur kunna ta sig fram trots att det tillkommit en järnväg.
Arbetet kommer att pågå ett bra tag till. År 2030 räknar man med att hela sträckan Mjölby–Hallsberg har dubbelspår.