Möt Youssef Hassib – ansvarig projektledare för Kardonbanan i Norrköping Foto: SVT

Följ med på en tur längs bygget av Kardonbanan

Uppdaterad
Publicerad

Om ett år ska trafiken vara igång på Kardonbanan, det nya industrispåret i Norrköping. Kardonbanan anses också vara den allra första etappen av den ännu ej påbörjade Ostlänken. 

– Kardonbanan är en förutsättning för att Ostlänken överhuvudtaget ska kunna passera Norrköping. Ostlänken kommer att skära av de nuvarande industrispåren i centrala Norrköping, och den funktionen måste bibehållas, säger Trafikverkets projektledare Youssef Hassib.

Gods till hamnen och Händelö

Kardonbanan – det som kallas första etappen av Ostlänken, är det nya spåret från Åby för gods till den nya godsbangården på Malmölandet, och vidare till Händelö och hamnen i Norrköping.  

Ostlänken

– Vi har konstaterat några förseningar i våra markarbeten men vår bedömning är att det inte kommer att påverka sluttiden när vi tar Kardonbanan i drift vecka 44 nästa år, säger Youssef Hassib.

Kardonbanan blir 7 km lång och byggs för att flytta godshanteringen från centrala Norrköping, samt ge utrymme till Ostlänken. Foto: SVT

Aktuell debatt om höghastighetsjärnväg

Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg har varit under hård debatt den senaste tiden. Riksrevisionen vill att regeringen stoppar projektet och hur det påverkar Ostlänken är ännu inte helt uttalat.

– Jag kan inte kommentera detta utan råder dig att ta kontakt med någon av de kollegor som hanterar dessa frågor, säger Youssef Hassib,Trafikverkets projektledare för kardonbanan.

Kardonbanan är 7 km lång varav 1,5 km är dubbelspår. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet