Linköping och Norrköping är två av städerna som nu ska marknadsföra varandra. Foto: SVT/Tobias Holmqvist

Grannstorstäder marknadsför varandra i ”unik kampanj”

Publicerad

Det är de fem svenska storstäderna Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro som nu ska marknadsföra varandra. Temat har fått namnet ”24 timmar hos grannen”.

– En del kan nog uppfatta oss som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse, nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och på vår typ av destinationer, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun i ett pressmeddelande.

Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten, vilket skulle bli ett stöd till den hårt drabbade hotellnäringen. Kampanjen drar igång under juni månad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrköping

Mer i ämnet