Arkivbild. Foto: Jessica Gow / TT

Grundläggande betaltjänst – inte för alla östgötar

Uppdaterad
Publicerad

Har du inget personnummer kan det vara problem att få ett bankkonto. Har du inget bankkonto får du inga digitala banktjänster som till exempel Swish. Så ser verkligheten ut för vissa personer, enligt en rapport från landets länsstyrelser.

”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2002” kallas undersökningen och den slår fast att tillgången till tjänsterna blivit allt sämre under senare år. 15 av landets 21 länsstyrelser bedömer att tillgången till grundläggande betaltjänst för privatpersoner inte är tillfredsställande.

Två kommuner, Boxholm och Ödeshög saknar helt bankkontor. Det kan vara svårt för exempelvis föreningar att sätta in pengar.

Vissa saknar betalkonton

Rätten till ett betalkonto är avgörande för kunna sköta sin ekonomi. Men också det kan ha sina bekymmer numera. Länsstyrelsen har i sin bevakning sett att personer nekas att öppna betalkonto.

– Utländska studenter som vill betala sin hyra kontant blir ibland chockade när det inte går i Sverige. Och har man ingen giltig id-handling kan man inte skaffa ett bankkonto. Bankerna kan också vara kinkiga med vad som räknas som en sådan, säger Clara Andersson, processledare för grundläggande betaltjänster hos länsstyrelsen.

Situationen förvärrades när det privata Kassagirot försvann för några år sedan.

– Jag tror staten måste ta sitt ansvar.

Bevakning av grundläggande betaltjänster

Riksdagen beslutade 2007 att lagen om grundläggande kassaservice skulle avskaffas. Därmed avvecklades Svensk Kassaservice AB som utförde kassa-, bank- och plusgirotjänster. Den tidigare lagen om grundläggande kassaservice ersattes av det av riksdagen beslutade politiska målet att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. Med grundläggande betaltjänster avses tjänster för att:

• sköta betalningsförmedling, exempelvis betala räkningar

• ta ut kontanter

• sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar.

Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.