Koldioxidutsläppen skulle också minska med hälften för varje överflyttad tonkilometer, menar myndigheten
Hamncheferna i Oxelösund och Norrköping stämmer in i kören och för också fram argumentet att det är viktigt att avlasta järnvägarna och vägarna från transporter som i stället kan flyta fram på redan existerande farleder.
Branschen talar om ”Förbifart Stockholm” och ”Förbifart Skåne” där linjen Nynäshamn – Visby – Rostock i Tyskland redan är igång.
Hör vd:n för Norrköpings hamn, Henrik Åkerström, utveckla resonemanget i videon ovan.
På frågan om vilken typ av gods som lämpar sig för sjötransport svarar han så här:
– Gods som har ett lägre värde. Där tiden inte spelar så stor roll.
Oxelösunds hamns vd, Douglas Heilborn, menar att det finns stora samhällsvinster att göra med mer gods på sjön:
– För att klara transporter på land behöver mycket infrastruktur byggas ut; nya motorvägar och nya järnvägar. Medan sjöinfrastrukturen praktiskt taget ligger där, redo att användas redan idag.