Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Här kryper han som en zombie

När du drar i rullbandet så flyttas karaktären i spelet. Foto: Patrik Widegren /SVTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Den 22-23 maj går den årliga spelmässan Gotland Game Conference av stapeln i Visby. Mässan och konferensen, som arrangeras av Uppsala Universitet Campus Gotland, blir ett skyltfönster för de studerande som får visa upp sina spel för allmänheten och en jury.

I tio veckor har studenterna på Speldesignutbildningen jobbat med sina spel. Några dagar innan de ska visas upp på Gotland Game Conference är arbetet som mest intensivt. På ett av borden trängs sladdar med något som mest kan liknas vid ett rullband. Det är en del av spelet ”Zombie Crawler”.

– Det är ett spel där man är en zombie som ska kräla sig igenom ett hus. För att simulera det här så har vi gjort ett band som man ska dra sig fram på. Då kommer man att dra sig fram också i spelet, berättar studenten och producenten Anders Karlsson som går första året på speldesignutbildningen.

Fokus på kvaliteten

Sverige är det hetaste spelutvecklingslandet i Europa enligt en enkät som gjordes under 2015. Spelutbildningen på Gotland var den första högre utbildningen inom spel i landet och i år fyller utbildningen 15 år.

– En av de stora milstolparna var när Gotland Game Conference började bli internationellt känt. När det faktiskt kunde vara så att man kunde prata om GGC med människor runt om i världen och de kände till det. Nästa stora milstolpe var samgåendet med Uppsala Universitet. Som liten högskola var man alltid stressad över att man behövde ha så många studenter som möjligt. Idag är det helt annat fokus på kvaliteten i utbildningen, säger studierektor inom speldesign Jakob Berglund Rogert.

Mobilspel och Wii milstolpar

Under åren har en stor utveckling skett, både inom utbildningen, och i spelbranschen.

– De viktigaste bitarna inom spel är att mobilspelen blev stora och Nintendo Wii. Det är de två signifikanta milstolparna för de breddade spelmarknaden. Helt plötsligt välkomnades nya grupper in till det som en gång i tiden fanns i ett pojkrum, säger han.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer