Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Dubbelt så många godståg ska kunna gå på sträckan Hallsberg-Mjölby när allt är klart, säger Trafikverkets projektchef Linda Lingdell. Foto: SVT

Högre kapacitet på järnvägen Hallsberg–Mjölby – flaskhals för godstrafiken byggs bort

Publicerad

Under flera år har järnvägssträckan Hallsberg–Mjölby hållit på att byggas om. När det är dubbelspår på hela sträckan försvinner en flaskhals för en viktig del av godstrafiken på järnväg.

– När vi bygger det här dubbelspåret så lägger vi sista pusselbiten för att vi ska kunna ha godstransporter inom Sverige och till och från Europa, berättar Linda Lingdell, som är Trafikverkets projektchef på bygget.

Den aktuella järnvägssträckan är viktig eftersom den binder ihop Södra och Västra stambanan. Här går många godståg, som både från söder och norr, ska till ett av svensk järnvägs nav, Hallsberg.

Krävs ökad kapacitet

I förlängningen handlar det om godstransporter ut i Europa. När Fehmarnbält-tunneln mellan Danmark och Tyskland blir klar krävs det att Sverige kan ta emot en ökad godstrafik.

Just den här sträckan, Hallsberg–Mjölby, är en hårt trafikerad sträcka som fortfarande delvis går på enkelspår. Eftersom tåg då inte kan mötas får tåg ibland vänta på varandra. Trafikverkets egna uppgifter inför ombyggnaden nämner att ”godståg mer eller mindre regelmässigt måste ledas om via andra banor”. Det gör i sin tur att transporttider kan förlängas med 1–2 timmar.

Andelen godståg ökar

Med ovanstående i bakhuvudet inser man lätt att behovet av ett dubbelspår är stort. Under ett antal år har därför delar av sträckan Hallsberg–Mjölby byggts om. När delsträckan Mjölby–Motala fick dubbelspår innebar det exempelvis att Motala fick helt andra möjligheter till pendlande till och från Motala.

Huvuddelen av tågen är idag godståg och kommer så att förbli. I Trafikverkets järnvägsplan för sträckan kan man läsa att år 2015 gick det 18 persontåg och 33 godståg per dygn mellan Hallsberg och Mjölby. I beräkningarna för år 2050 står det i stället 16 persontåg och 61 godståg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.