Framtiden för Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar och Tjustbanan mellan Linköping och Västervik är starkt hotad.
– De här banorna anser vi ju ska rustas upp och elektrifieras. Då blir de attraktiva med betydligt fler resande som man plockar från vägtrafiken – en direkt klimatåtgärd, säger Ulf Flodin, ordförande i Järnvägsfrämjandet.
Nytt förslag i sista stund
Så här i elfte timman har Regionförbundet i Kalmar kommit med en ny lösning.
– Om man rätar upp kurvor, minskar antalet vägkorsningar och höjer hastigheten, plus elektrifierar banan så är det en lönsam investering, säger Harald Hjalmarsson (M), oppositionsråd i Västervik.
Sammanlagt för både Tjust och Stångådalsbanan skulle det kosta 3,1 miljarder, säger Hjalmarsson.
Ett annat förslag för banornas framtid är en total nedläggning.
Namninsamling pågår
Nu förs en hektiskt kamp från flera håll för järnvägarnas överlevnad. Kommuner längs banorna och regionförbunden är engagerade och söker tillsammans med Järnvägsfrämjandet stöd hos tågresenärerna.
– Alla resenärer skrev på. De var till och med glada att få göra det, konstaterar Järnvägsfrämjandets ordförande, Ulf Flodin, som håller i namninsamlingen.
Beslut närmar sig
Den 22 september är ett ödesdatum för Stångådalsbanan och Tjustbanan. Då träffas den styrgrupp där Trafikverket och kommun- och regionpolitiker finns med för att besluta om banornas framtid.
Alternativen varit många. Allt från en nedläggning till en upprustning för höghastighetståg för 23 miljarder kronor.