Alla ljud hörs. Synintrycken anfaller från alla håll. Så upplevs adhd-lådan som har skapats för att ge en förståelse för hur det är att ha adhd.
”Det var svårt”
Forskaren Tatja Hirvikoski utsatte utbildningsminister Gustav Fridolin för ett vetenskapligt uppmärksamhetstest inuti lådan. Efteråt är han märkbart tagen.
– Det var svårt att försöka koncentrera sig samtidigt som det finns så mycket som försöker dra ens uppmärksamhet bort, säger Gustav Fridolin.
Pedagoger behöver mer kunskap
Men det är få av pedagogerna i skolan som har tillräckliga kunskaper för att kunna hjälpa de här eleverna, enligt en ny studie från forskningscentret KIND som har gjort en enkät med cirka 5 000 pedagoger.
Så här lite kan pedagogerna i skolan om adhd:
”Alla lärare ska ha kunskap om det här”
Gustav Fridolin har tagit del av studien och han vill förbättra kunskaperna om det här.
– Nu har vi infört så att kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska finnas med på utbildningen för alla speciallärare. Nästa steg är att det ska finnas för alla lärare. Det har jag kämpat för och det har regeringen slagit fast.
”Behöver jag skärma av ska jag få det”
Och så här säger mininstern om kepsförbud i skolan:
Här kan du se hela reportaget om experimentet i adhd-lådan – och tanken bakom: