– Tillsammans med andra aktörer kommer vi uppmärksamma kanalområdets fantastiska historia och varför Linköping började växa. Jubileet kommer märkas utmed alla åtta milen och under hela året, men mest under sommaren, säger Karin Nybrolin, vd för AB Kinda kanal.
Insjöhamn
Jordbruksprodukter och timmer är två exempel på varor som fraktats på kanalen.
– Det var, och är, ont om timmer i Linköpings närområde. Kanalen var ett effektivt sätt att transportera detta och i staden byggdes en av landets första insjöhamnar. Bland annat möbelindustri utvecklades.
”Kanalfeber”
Varför kanal och inte järnväg 1871?
– Ur ett europeiskt perspektiv rådde det kanalfeber under den här tiden. Kanaler ansågs som ett väldigt effektiv sätt att frakta gods och den första delen av kanalen grävdes långt tidigare.
– Det är endast en liten del som är grävd. Stora delar av vattenvägen består av sjölandskapet och Stångån.
Kanalen har 15 handmanövrerade slussar och det är samma teknik som 1871. Kinda kanal drivs av Kinda- och Linköpings kommuner samt Region Östergötland.