Kommunens interna granskning har visat att en fråga har ställts till en leverantör gällande fribiljetter till ett konvent i USA. Biljetterna ska sammanlagt vara värda 40 000-50 000 kronor.
Det här är ju inte helt ovanligt inom IT-sektorn och behöver inte nödvändigtvis handla om mutbrott. Varför är det inte ok för chefer inom en kommunal verksamhet?
– Vi vill stå för våra kostnader själva, säger den tillförordnade digitaliseringsdirektören Per Bäckström till SVT Nyheter Öst.
Han betonar också att kommunala chefer har regelverk och lagstiftning att förhålla sig till.
Hur kan det bli så här? Har ni inte utbildat era chefer tillräckligt bra?
– De har gått chefsutbildningen och vi har tydliga riktlinjer. Men vi kanske kan bli bättre.
Digitaliseringsdirektör fick gå
För drygt tre veckor sedan uppdagades det att den dåvarande digitaliseringsdirektören kringgått lagen om offentlig upphandling och tecknat avtal för flera miljoner kronor med konsulter från sin förra arbetsgivare. Han fick gå med omedelbar verkan.
Har det här något att göra med det ärendet?
– Nej, det här är ett särskilt spår. Det visar att det uppdrag vi har fått att genomlysa hela verksamheten är viktigt, säger Per Bäckström.
”Vi har tydliga riktlinjer”
Ytterligare en chef på digitaliseringsavdelningen har stängts av i väntan på vidare utredning.
Kan det bli fråga om avsked och polisanmälan där också?
– Absolut, säger Per Bäckström.