Kritik mot Vårruset i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Nu höjs röster i sociala medier mot vilken bild av kvinnor som det populära motionsloppet Vårruset förmedlar. Innehållet i den så kallade ”goodiebagen” känns som 30-talet.

I tisdags sprang Amanda Johansson Vårruset i Stockholm. Lite senare på kvällen skrev hon ett inlägg på Facebook som nu delats tusentals gånger:

”Jag sprang på 27.29 och var jävligt stolt och alldeles skakig i låren på slutet. Vid mållinjen skulle jag få medalj och en goodiebag. Jag mottog en plastpåse med 4 saker i (om jag inte räknar reklambladet från Coop) – ett prov på en microfiberduk för städning, tamponger, trosskydd (specialdesignat för små oväntade droppar) och en chokladbit.

Det var den mest förnedrande jävla påsen jag mottagit i hela mitt liv och den åkte rakt ned i soporna (även chokladbiten). Det här är för fan inte 30-talet.. Och hur kan ni ens kallade det en GOODIEbag?!

Är det här vad ni år 2015 vill belöna 30 000 tjejer med när de sprungit ert lopp? Är det här vad som kommer upp i er skalle när ni tänker på tjejer: mens, städning och cravings på choklad. Det är fan skamligt.”

”Kan ge en konstig bild”

Ikväll kommer 7200 kvinnor att springa Vårruset i Norrköping och arrangörerna Tjalve har hört talas om kritiken som sprids i sociala medier.

– Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare och kan hålla med om att påsen kan ge en konstig bild av vad kvinnor är. Innehållet är dock till stor del styrt från centralt håll, säger Anna Palmerius.

I Norrköpingspåsen får kvinnorna, förutom medaljen, till exempel en rabattkupong på mat, en dryck, en banan och en chokladbit. Här finns det ingen städduk.

– Men det finns ett varuprov på tvättmedel och trosskydd, säger Anna Palmerius.

Och från centralt håll tar man till sig av kritiken.

– Absolut! Vi lyssnar på våra kunder. Jag kan hålla med om att det är en påse med ett ”praktiskt” innehåll som man får. Men det handlar om produkter som alla kvinnor, och säkert även många män, använder i sin vardag, säger Christer Clefberg, projektledare för Vårruset.

Att det skulle funnits en städduk med i påsen känner projektledaren inte till.

– Nej, det kan vara ett lokalt innehåll. Men när det gäller tvättmedel så visar statistiken att kvinnor är den stora målgruppen, säger Christer Clefberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.