Halvguden Dionysos, spelad av Andreas Nilsson, krälar på scengolvet. Han kämpar för att komma undan några ondskefulla grodor (dansare) under sin färd på väg mot dödsriket.
Det är en av flera mäktiga scener i musikalen ”Frogs” av Stephen Sondheim, som i grunden är en grekisk komedi av Aristofanes. När den nu översatts till svenska blev titeln ”Underjorden tur och retur.
– Den handlar egentligen om vad det är som gör världen bättre eller sämre. Är det mer konfrontation eller att vi tar fram någonting annat inom oss. Det är en väldigt humanistisk föreställning, säger Thomas Sundström, chef för Länsteatern på Gotland som översatt, och regisserar musikalen.
När det inte står rätt till i världen så bestämmer sig Dionysos och hans trogne slav Xanthias, spelad av Jan Åström, för att ta sig ner till underjorden och försöka ta med sig författaren George Bernard Shaw (Thomas Lindström) upp till jorden igen.
Men Dionysos måste först förhandla med underjordens härskaren Pluto som spelas av Babben Larsson.
– Den är aktuellt trots att den är skriven för 2000 år sedan. Läskigt aktuell, tycker jag. Även då ifrågasatte de ledare, ljuger de för oss, är de korrumperade? Vart är världen på väg? Sådana frågor verkar vara ganska eviga och jag kan ju inte säga att de är mindre aktuella idag, säger Babben Larsson.
Gotlandsmusiken och Länsteatern på Gotland är två av Sveriges minsta länsinstitutioner, som nu tagit ut svängarna så mycket det bara går.
– Det här är ju något för en storstadsscen att sätta upp. Men vi menar att det är viktig att visa att det finns kreativitet och skaparkraft i provinsen också, så att säga, säger Dag Franzén, chef för Gotlandsmusiken.
Man ger två föreställningar på Wisby Strand och runt 60 personer är med i produktionen.