Sedan ungefär en och en halv månad tillbaka använder Lasse Alfredsson sin lightboard för att spela in videor på sig själv som han sedan lägger upp på Youtube. Med hjälp av olika statistikverktyg kan han se hur många av hans studenter som har sett videon – och när de väljer att kolla.
– Studenten kan ju titta på de här videorna när man vill och hur många gånger man vill, och pausa och se om ett visst avsnitt. Så jag tror man ökar inlärningen, säger Lasse Alfredsson.
Videoklippen spelar han in i en studio som han byggt i ett rum på Linköpings universitetet. Efter att ha filmat sin föreläsning redigerar han videon och spegelvänder den, så att texten han skriver visas åt rätt håll.
”Jag kommer fortsätta göra videor”
Lightboarden blev färdig lagom till att universiteten införde distansundervisning, men Lasse Alfredsson kommer inte sluta spela in föreläsningar när distansundervisningen upphör.
– Jag kommer att fortsätta göra videor på samma sätt. Jag har blivit väldigt inspirerad när jag ser hur det funkar i verkligheten också, det har uppfyllt mina förväntningar.