En upprustning av banorna skulle kosta runt fem miljarder kronor. Kalmar län har tidigare lovat bidra med en miljard om staten också går in med resterande pengar. Men nu höjer Kalmar sitt bud rejält.
– Det innebär att det kommer att vara mer än en miljard kronor, men vi har inte lagt en exakt ribba ännu. Banorna är oerhört viktiga för Kalmar läns framtid, säger Ulf Nilsson ordförande för Regionförbundet i Kalmar län.
Politiska motsättningar
I Östergötland är splittringen stor inom flera av de politiska partierna. Regionansvariga säger blankt nej. Istället vill man satsa på Ostlänken. Men bland annat tolv centerpartistiska kommunpolitiker har krävt en upprustning.
– Därför att det här är oerhört viktigt ur ett regionalt utvecklingsperspektiv. Vi måste samverka i den här regionen mellan Linköping och hela vägen ner till Kalmar. Vi har byggt ett sjukhus som kräver att långt fler än bara östgötarna använder det, säger Lars Vikinge (C) ledamot av kommunfullmäktige i Linköping.
Regionrådet valde att utebli
Järnvägskonferensen i dag hade samlat över sjuttio deltagare. Här fanns landshövdingar, kommunalråd, näringslivsrepresentanter och många andra.
Den kanske starkaste motståndaren till en finansiering av Tjust och Stångådalsbanorna, regionrådet Göran Gunnarsson (C) avstod i sista stund från att komma.
– Vi har inga pengar men Kalmar kanske har, det vet inte jag, har han tidigare sagt till SVT.
Riksdagsfråga
I vår avgörs frågan i riksdagen. Om det inte blir en majoritet för en upprustning av Tjust och Stångådalsbanorna kommer tågen att ersättas med buss.
– Risken finns att Östergötland nu åker snålskjuts på Kalmar och det riskerar det regionala samarbetet, säger Lars Vikinge (C) ledamot av kommunfullmäktige i Linköping.
Se hela TV-inslaget på SVT PLAY