Motalas tjänstemän ska bli mer empatiska

Publicerad

Motala kommun vill förbättra företagsklimatet i kommunen. Den här veckan kommer ett gäng utvalda tjänstemän och chefer att få fördjupa sig i hur man blir en ”empatisk byråkrat”.

I sin strävan mot att bli mer serviceinriktade mot företagen så har cirka 300 kommunanställda fått en grundutbildning i företagsklimat, innehållande näringslivskunskap, kommunikation och bemötande.

Nu fortsätter kommunen med fördjupningsutbildningar för dem som jobbar med myndighetsutövning.

– De ska få sitta i sina arbetsgrupper och diskutera hur de kan förändra sitt arbetssätt för att kunna ge service till företagare som hör av sig, utan att göra avkall på att ha en rättssäker hantering av ärenden, säger Jan Holmberg, utvecklingschef i Motala kommun, i ett uttalande.

Anders Persson från Linköpings universitet – och den som myntat begreppet ”Den empatiske byråkraten” – håller i utbildningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.