Möte om Tjust- och Stångådalsbanorna

Uppdaterad
Publicerad

Trots osäkerhet och motsättningar kring de nedläggningshotade järnvägssträckorna Tjust- och Stångådalsbanorna, höll styrgruppen idag ett möte kring banornas framtid. Men något definitivt beslut kring vad som händer med banorna kunde inte fattas.

Idag skulle framtiden avgöras för järnvägssträckorna Stångådalsbanan och Tjustbanan. Alternativen har varit många och handlat om allt från en nedläggning till en upprustning för höghastighetståg. Regionförbundet Kalmar har velat satsa medan Region Östergötland har varit tveksamma och inte varit intresserade av att betala för upprustning.

När region Kalmar nyligen presenterade ett förslag om en lättare upprustning för 3,1 miljarder, verkade Trafikverket enligt uppgift intresserade av att utreda det vidare.

Samtliga förslag utreds

På dagens möte med styrgruppen, där Trafikverket och kommun- och regionpolitiker fanns med, fattades inget beslut kring vad som ska hända med banorna. Däremot har gruppen enats om att utreda samtliga förslag, de tre som Trafikverket tagit fram och det senaste förslaget från Region Kalmar. 

– Delar av de här olika materialen har ifrågasatts och visat sig inte vara jämförbara. Nu ska vi försöka få allt material säkerställt så att vi vet på vilka grunder vi fattar beslut, säger Göran Gunnarsson (C) ordförande i trafiknämnden i Region Östergötland.

Hur ställde sig Trafikverket till det här?

– Vi var väldigt överens. Det hade blivit en konstig situation om de skulle ha nekat till det, så de tyckte också att det var lika bra att vi går igenom alla fyra förslagen, säger Göran Gunnarsson (C).

Beslutet dröjer

Nu ska alltså regionens och kommunens tjänstemän och Trafikverket jobba vidare med att säkerställa underlaget till förslagen, ett arbete som förväntas pågå till slutet av november. Men något definitivt besked om järnvägssträckorna är inte att räkna med då heller.

– Då kommer vi bara att  vara klara med hur vi ska gå vidare med det här. Det handlar ju om väldig olika alternativ, ett förslag är en mycket stor upprustning och ett är rent av ett vägalternativ, säger Göran Gunnarsson (C).

SVT har försökt att nå Trafikverket men inte lyckats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.