PRV menar att det finns en risk för att varumärkena förväxlas.
– Det handlar inte om renommésnyltning från vår sida. Namnet syftar på att osten är gjord av komjölk, säger Fredrik Bergqvist, vd för Mejeriprodukter i Norrköping AB.
Men det argumentet biter inte på PRV som skriver: ”Det inledande KO- i det yngre märket kan ge en association till varornas innehåll och bidrar inte till att skilja märkena åt i tillräckligt hög grad.”
”Som Davids kamp mot Goliat”
PRV skriver dock samtidigt i sitt beslut att halloumi är att betrakta som en osttyp, snarare än ett varumärke, och kan inte sägas vara vad man kallar ”väl ansett”. För att vara ett sådant varumärke måste det finnas ”speciella kvalitéer i samband med tillverkningen”, skriver PRV.
Kommer ni att överklaga?
– Vi får kolla lite på det här och bolla med jurister. Det är ju lite som Davids kamp mot Goliat, det här. Med tanke på att Grilloumi finns som registrerat varumärke, så är PRV:s beslut lite märkligt, säger Fredrik Bergqvist.
PRV:s beslut kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen.