Nu byggs det båtar igen i Visby

Uppdaterad
Publicerad

Inom kort ska den sjösättas – en helt ny modell som återigen ska blåsa liv i båtbyggandet i Visby. Trots att två företag redan misslyckats i båtfabriken sedan Nimbus lade ner så hoppas nu flera nya företag på bättre framgång i den tuffa båtbranschen.

Två exemplar av den nya svenska båtmodellen, kallad Hoc33P, byggs just nu färdigt av tolv handplockade båtbyggare med stor rutin hos Swedish Composites i Visby. Henrik Johansson har byggt båtar i lokalen sedan 1994.

– Det är jätteroligt, säger han om det nya projektet samtidigt som han sätter fast elledningar i hyttaket.

Båten som Henrik bygger på ska sjösättas om ett par veckor. Det är den första i en serie av tio som Hoc Yachts beställt och som nu tillverkas här i fabriken. Samtliga är redan sålda.

– Det är stort intresse eftersom vi har en helt ny patenterad teknik kallad Petestep, säger Vilhelm Djurberg, vd för Hoc Yachts.

Unikt skrov lyfter

Förutom den senaste tekniken innanför skalet, som är tänkt att göra båten lika användarvänlig som en modern bil, så byggs den med ett nytt sorts skrov som minskar friktionen i vattnet och därmed också energiåtgången med upp till 35 procent.

– På en vanlig båt så åker vattnet ut på sidorna och stänker. Den här båten stänker inte ut på sidorna, den samlar in vattnet och omvandlar det till energi som lyfter båten och driver den framåt, säger Håkan Lindström, vd för Petestep.

Hoppas bli långlivat

Det har varit många turer kring verksamheten i båtfabriken genom åren. 2008 lade Nimbus ner sin fabrik här och cirka 120 personer miste jobbet. 60 av dem fick sedan fortsätta när det nya företaget CMI Composites tog över. 2012 gick även det företaget i konkurs.

Då tog företaget Gotland Yard över och sysselsatte 20 personer en tid innan även det bolaget lades ned 2013. Sedan i våras är det nu Swedish Composites som flyttat in. Vad är det då som säger att det här företaget blir mer långlivat?

– Vi har ett koncept i framkant jämfört med produkter man sett hittills. Vi har också en innovation i petestep som gör båten unik. De här två parametrarna, tillsammans med den erfarenheten som finns av serieproduktion här på Gotland, gör att vi tror att vi kommer att lyckas, säger Niklas Lundh, vd för Swedish Composites.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.