Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007 ( AW 139 SE-JRN ) under ett uppdrag över sjön Glan utanför Norrköping. Foto: Johan Nilsson/TT

Nytt avtal ska säkra räddningshelikoptrarna

Sjöfartsverket och facken har nu skrivit under ett nytt avtal om räddningshelikoptrarna. Myndigheten hoppas att problemen med höga övertidskostnader och att helikoptrar inte kunnat rycka ut därmed ska vara över.

Det nya avtalet bygger på att verksamheten täcks av ordinarie arbetstid, och ett antal beredskapsdagar där besättningarna med kort tid ska kunna hoppa in för att täcka för exempelvis sjukdom.

– Vi har fått ett avtal som gynnar en stabilare personalförsörjning och en mer effektiv lösning för flyg- och sjöräddningen. Det bygger på att vi har en grundtjänst där vi har normaltid, i stället för som tidigare övertid, i en stor del av basproduktionen, säger generaldirektör Katarina Norén.

Dessutom ska två ytterligare personer anställas, som ska göra verksamheten mindre sårbar.

– Vi kommer att ha en grundplanering med personalen, sedan kommer vi ha extrabesättningar som sitter och väntar på att kunna rycka in. Det innebär att vi kan täcka sjukfrånvaro och andra oplanerade händelser på ett bättre sätt, säger Norén.

Stora kostnader

Det tidigare avtalet byggde på så kallade fridygn, där personalen kom in frivilligt om det behövdes.

Sjöfartsverket hade övertidskostnader på 55 miljoner kronor förra året, och det senaste året har besättningarna och myndigheten varit i konflikt, som bland annat lett till att stationen i Visby vid en del tillfällen stått utan beredskap.

– Det var så pass tajt med arbetstiden att minsta frånvaro, planerad eller oplanerad, innebar höga kostnader, antingen för övertid eller för fridygn. Det var något som vi fick kritik för av Riksrevisionen och som vi även kunde konstatera i vår egen interna kostnadsuppföljning, säger Mattias Hyllert, chef för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Kan bli störningar

Den 3 april införs det nya schemat. Fram till dess pågår vinterflygutbildning i Kiruna. Sedan ska alla fem baser vara öppna dygnet runt och besättningarna ska kunna rycka ut inom en kvart.

– Det kommer att ta en tid innan vi har hittat effektiva sätt att tillämpa avtalet, att det fungerar bra för både medarbetare och verksamhet. Så är det alltid när man gör en stor förändring. Vi har förutsättningar för att det inte ska försämra för tredje man, men det kan givetvis inträffa störningar under de första månaderna, säger Hyllert.

Räddningshelikoptrarna

Visa

Sjöfartverket har sju räddningshelikoptrar som utgår från baserna Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå.

Helikoptrarna tillverkas i Italien av Agusta Westland, och är av typen AW139. Upphandlingen av helikoptrar har haft flera brister, vilket bland annat Uppdrag Granskning uppmärksammat.

Besättningarna består av fyra personer; två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare.

Källa: Sjöfartsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer