Transport av kartonger på Cloetta i Ljungsbro. Arkivbild. Foto: Lasse Hejdenberg/TT

Ökat sug efter lösgodis igen

Uppdaterad
Publicerad

Konfektyrbolaget Cloetta i Ljungsbro utanför Linköping har varit påverkat under pandemin och då framförallt försäljningen av lösgodis.

Nu tar dock försäljningen fart igen.

Under andra kvartalet ökade försäljningen organiskt med 79,6 procent andra kvartalet och bolaget kan redovisa en ökad omsättning, 1 420 miljoner kronor jämfört med 1 237 miljoner kronor samma period föregående år.

”Lösviktsförsäljningen ökade med 80 procent, men är fortfarande lägre jämfört med före pandemin. Vi ökade marknadsföringsinvesteringarna samtidigt som vi fortsatte att förbättra vår lönsamhet, vilket inkluderar att få lösviktsgodis tillbaka till break-even”, skriver bolagets vd Henri de Sauvage-Nolting i rapporten.

Bolagets resultat före skatt uppgick till 122 miljoner kronor, en försämring med 10,9 procent jämfört med samma period föregående år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Linköping

Mer i ämnet