Enligt honom är det också ovanligt att väktarna brottar ner och sätter handbojor på den som inte kan visa upp en färdbiljett ombord på spårvagn eller buss.
– Det är tråkigt att det blir så här. Men det som händer styrs av fuskåkarens beteende. Kontrollerna har som uppgift att vara lite avskräckande för dom som väljer att chansa, säger Mattias Näsström.
Enligt Östgötatrafiken är du är själv ansvarig att ha så mycket laddning i din mobil att du kan visa upp din biljett under hela resan i annars betraktas du som fuskåkare och kan bötfällas vid en kontroll.
Mest fuskåkning på spårvagnarna
Under ett normalår kontrolleras ungefär 250 000 passagerare. Mest fuskåkning sker enligt Östgötatrafiken på spårvagnarna i Norrköping och det är där flest biljettkontroller sker.
Kostnaden för kontrollerna är cirka 7 miljoner kronor årligen och kontrollavgifterna ger ungefär 3-4 miljoner tillbaka.
Biljettintäkterna viktiga
Biljettintäkterna står för ungefär 40 procent av Östgötatrafikens finansiering. Resten är skattefinansierat.
– Får vi inte in de här 40 procenten så får vi gå till regionen och be att de nedprioriterar sjukvården och lägger mer pengar på kollektivtrafiken, vilket jag hoppas de inte gör. Alternativ två är att vi höjer biljettpriset för dem som betalar. Alternativ tre är att vi drar ner på trafiken och minskar våra kostnader.
Hör Mattias Näsström berätta mer i videoinslaget här ovanför.