Det ligger drygt 70 mil landsväg mellan Boxholm i Östergötland och Östersund i Jämtland. Och Boxholms gräddost är ett skyddat varumärke som sedan 2014 finns på Jordbruksverkets lista över traditionella svenska livsmedel som är kopplade till bestämda geografiska områden.
På den listan hittar man förutom Boxholms gräddost till exempel Billingeost (Västergötland), Kumlakorv (Närke) och Västerbottenost. Kraven som ska uppfyllas följer EU:s regelverk och är dessa:
- Produkten har en koppling till ett specifikt geografiskt område.
- Produkten tillverkas inom det geografiska området.
- Produkten har inte något registrerat varumärke.
- Produkten har varit i produktion i mer än 30 år.
Luras inte konsumenten?
Men vad händer då om man flyttar tillverkningen av något som har en tydlig geografisk markering i varumärket? Är inte det att lura konsumenten?
Det korta svaret är att det är helt ok om man äger varumärket. Det lite längre förklarande svaret ger Martin Berger, områdesjurist på PRV:
”I princip finns inget hinder mot att registrera varumärken som innehåller eller består av ett ortsnamn, såvida inte orten i sig kan ha ett samband med kvalitet eller andra egenskaper för de aktuella varorna eller tjänsterna. Inte heller behöver det nödvändigtvis innebära ett vilseledande om en produkt med ett ortsnamn tillverkas på annan ort.”
Vad som är viktigt och moraliskt riktigt när det gäller Boxholms Ost är det upp till konsumenten att avgöra.