– Det finns en arbetsplatskultur som varit problematisk och som haft en negativ inverkan. Både på den egna arbetsgruppen och arbetsgrupper utanför, säger Mari Hultgren (S), ordförande för Räddningstjänsten Östra Götaland.
Utredningen om arbetsmiljön har varit omfattande. Styrelsen valde att för ett år sedan hyra en extern konsult för att kartlägga organisationens interna kris.
– Vi tyckte det var väldigt viktigt att få en genomlysning utifrån av en oberoende part. Därför valde vi en extern konsult. Vi ville sätta ner foten och se var finns problematiken och hur ska vi komma tillrätta med den, säger Mari Hultgren.
”Det har funnits en rollförvirring”
Nu presenterar ledningen en rad åtgärder, bland annat att organisationens roller tydliggörs.
– Det har funnits en rollförvirring om vem som har rätt att fatta beslut och hur man överprövar beslut, säger Mari Hultgren.
Den interna kritiken hos de anställda har handlat om stormiga avtalsrörelser, bristande personalpolitik och ett lågt förtroende för ledningen.
– Man har helt enkelt inte accepterat beslut som fattats, velat överpröva och fryst ut chef och ledning, säger Mari Hultgren.