– Det är jätteviktigt att regeringen fastställer en ny nationell plan för de nästkommande fyra åren. Vi på Trafikverket tycker beslutet är bra och det skapar förutsättningar för oss att fortsätta planera och bygga ut den svenska infrastrukturen, säger Rami Yones regional direktör i Region Öst.
Av de 881 miljarderna kommer 165 miljarder gå till drift och underhåll av de svenska järnvägarna. Här finns också de nya dubbelspår som ska byggas mellan Linköping och Järna, som är en del av Ostlänken och stambanan.
En utredning för att undersöka förutsättningarna för en delelektrifiering av Stångådals- och Tjustbanorna kommer även prioriteras.
197 miljarder till vägnätet
Satsningarna på järnvägen fokuserar på att öka tillgängligheten och korta restiderna. När det gäller vägprojekten ligger tyngpunkten på att öka säkerheten och förbättra framkomligheten.
Riksväg 50 mellan Nykyrka och Brattebro, norr om Motala, kommer att bli en mötesfri väg och E22 förbi Söderköping kommer även den bli mötesfri men också omdragen för att gå sydväst om nuvarande E22. Båda finns med i den nationalla plan som regeringen lagt fram idag.
– Vi har utvecklingspotential i Östergötland och vi ser oss själva i ett större sammanhang med koppling till Stockholm och arbetsmarknadsregionerna minskar. Folk väljer att bo någonstans och arbeta någon annanstans. Då måste det finnas pendlingsmöjligheter, säger Julia Tran (C) som är regionråd i Region Östergötland.