Foto: SVT/Pontus Stenberg

Riksdagsledamot vill stoppa lastbilstypen

Uppdaterad
Publicerad

Den Sörmländska riksdagsledamoten Lotta Finstorp (M) har fått nog. Hon vill få att lastbilsmodellen ställs av under vinterhalvåret tills man har utrett hur farlig den är.

Den lastbil som vek sig på E4an norr om Norrköping under lördagen var av modellen EU-trailer eller semitrailer som den också kallas. Det är en den vanligaste lastbilstypen söderut i Europa, men den tycks ha svårt att klara halt underlag.

Lotta Finstorp blir upprörd när vi berättar om olyckan för henne:

”Jag pratar inte för partiet, det här är mina egna åsikter, men de här är så otroligt allvarligt. statistiken säger att vi borde förbjuda den här typen av lastbilar”.

En bekant till henne avled i en liknande olycka i Timrå och hon vill inte att fler liv offras för att fordonen inte klarar väglaget.

Blir en fråga för EU

En EU-trailer har en kort dragbil med två hjulaxlar och ett släp som kopplas direkt på själva dragbilen. Maxlängden är 16,5 meter. Betydligt kortare än de lastbilsekipage som är vanligast i Sverige. Problemet med EU-trailers är att de vid flera tillfällen ”vikt sig” vid halt väglag, när påhängsvagnen sladdar.

Flera riksdagsledamöter har påtalat riskerna med lastbilsmodellen. Lotta Finstorp skrev i en interpellation ifjol: ”I statistiken över olyckor är EU-trailrar överrepresenterade. Projektet Safe Foreign Transport har visat att utländska lastbilar, främst semitrailrar, har dubbelt så hög risk för personskadeolyckor som norskregistrerade lastbilar”.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har lovat att ta upp frågan med EU-kommissionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.