RingEtts oklara telefonavtal förbjuds

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentombudsmannen tvingar linköpingsföretaget LV Försäljning att ändra sina metoder för att sälja telefonabonnemang med operatören RingEtt.

Östnytt har tidigare rapporterat om teleoperatören RingEtt, som under ett års tid fått sammanlagt ett 50-tal anmälningar mot sig.

Enligt Konsumentombudsmannen (KO) har telefonförsäljarna i stor utsträckning vänt sig till äldre personer, som inte har uppfattat att de ingått några avtal förrän de fått hem fakturor.

KO konstaterar att RingEtts marknadsföring strider mot flera bestämmelser i marknadsföringslagen, såväl som mot telefonibranschens egna etiska riktlinjer.

Flera av anmälarna har också ringts upp trots att de är registrerade i Nix-registret.

Vite på 500 000 kronor

Nu har KO meddelat RingEtt förbud mot att fortsätta med liknande metoder. ”KO ser allvarligt på RingEtt:s otillbörliga marknadsföringsmetoder och för att förhindra att dessa upprepas har KO utfärdat förbudsföreläggandet mot RingEtt”, står det i beslutet.

LV Försäljning har accepterat föreläggandet, som är förenat med ett vite på 500 000 kronor.

KO:s förbudsföreläggande

Konsumentombudsmannen (KO) förbjuder LV Försäljning AB (nedan RingEtt) att vid marknadsföring av telefontjänster

a) påstå att ett avtal har ingåtts, när det inte föreligger ett uttryckligt och tydligt samtycke,

b) ringa till konsumenter som genom Nix-registret motsatt sig telefonmarknadsföring.

Föreläggandet är förenat med ett vite på 500 000 kr.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.