”Det var för lite elevaktivitet”, säger en av rektorerna på Klingsborgsskolan Foto: SVT arkiv

Tre viktigaste punkterna: Så höjdes skolresultaten

Publicerad

Båda rektorerna vittnar om en tuff omställning på Klingsborgsskolan i Norrköpng när de tillsammans med Skolverket genomförde utvecklingsprojektet: ”Samverkan för bästa skola”.

Gymnasieberhörigheten hos eleverna gick från 40% år 2018 till 76% året därpå. Rikssnittet är 84%. Här listar rektorerna Johannes Bulkay och Hans Sandberg de tre viktigaste åtgärderna som fick skolresultaten att lyfta.

Vändning trots lägre kompetens

Att ha formell lärarkompetens lyfts ofta fram som nyckeln till framgång för en skola. Men i Klingsborgsskolans fall ligger andelen behöriga legitimerade lärare (57%) under rikssnittet (70%) och lärtätheten är bara lite högre än rikssnittet.

– Med tanke på skolans tidigare rykte så insåg vi att vi kommit till vägs ende när det gäller att rekrytera legitimerade lärare, säger rektor Hans Sandberg.

– Istället har vi sökt efter engagerade unga person med vilja att utvecklas och ett ledarskap vi tror på. Och jobbar vi tillsammans så har det gjort skillnad för oss, säger rektor Johannes Bulkay.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.