Så ska skolket minskas

Uppdaterad
Publicerad

Idag lämnades ett betänkande från en utredning om elevers skolfrånvaro till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).  Minst 1700 elever går inte till skolan utan stannar hemma i stället. 

– Det betyder att man påbörjar en slags isolering, är min erfarenhet. Många barn som blir hemma länge, slutar med andra saker också, fritidsaktiviteter, träffa vänner, röra på sig, göra saker som man mår bra av, säger Ina Nyberg Gruffman som är socionom och arbetar med ”Alla barn i skolan” i Norrköpings kommun. 

– Framförallt så handlar det om att man får en sämre förutsättning att ta sig vidare i livet att komma in på gymnasiet, att fullgöra gymnasiet och att sen få ett jobb, säger regeringens utredare Malin Gren Landell som är disputerad psykolog, leg psykoterapeut och verksam som utvecklingsledare vid Barn- och kvinnocentrum (BKC) vid Region Östergötland.

Har kartlagt frånvaron inom grundskolan

Malin Gren Landell som är regeringens särskilda utredare har kartlagt frånvaron i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Syftet med utredning är att säkerställa alla elevers rätt till likvärdig utbildning. Regeringen vill även vända frånvaron till närvaro.

59 elever med hög frånvaro fångades upp

I Norrköpings kommun har man fokuserat på frånvaron på flera olika sätt. Tillexempel genom ”Alla barn i skolan” som är ett samarbete mellan socialtjänsten och utbildningskontoret. 2016 fångades 59 elever upp från ett 20-tal skolor i kommunen och alla utom två ökade sin närvaro i skolan.

”Handlar om att få kontakt med eleven”

– Framförallt handlar det om att få kontakt med barnet, eleven. Att lära känna det och se vad som är hindret för just det barnet. Det kan handla om allt ifrån skolan, att trivas där, det kan handla om hemmet, det kan handla om egna svårigheter, säger Ina Nyberg Gruffman. 

Regeringens utredare föreslår att rektorerna ska ha en skyldighet att skyndsamt utreda frånvaron, Skolorna ska också bli bättre på att följa upp frånvaron. 

”En frånvarande elev är en osynlig elev”

– Det blir lite som att en frånvarande elev är en osynlig elev och man vet inte riktigt vad man ska göra och vad man vågar göra, säger Malin Gren Landell.

”Barnet behöver känna sig saknad”

– Det finns jättemycket saker att göra. Det enklaste är att man tar kontakt med barnet och visar intresse direkt från skolan: Du är inte här, vi längtar efter dig. Barnet behöver känna sig saknad, för då känner den sig viktig, älskad och sedd, säger Ina Nyberg Gruffman.

Vill ta bort håltimmar  

Utredningen föreslår dessutom att befria eleverna från håltimmar och att ha en så sammanhållen skoldag som möjligt. 

– Jag tycker problemet också har varit att man inte riktigt har kunnat acceptera att det finns frånvaro för att vi har skolplikt. Vi måste nog börja säga att det finns frånvaro för att vi ska kunna komma åt det, säger Malin Gren Landell.   

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.