Inga konkreta handlingsplaner om vad skolorna ska göra när förövare och offer går på samma skola. ”Upp till varje rektor.” Foto: SVT

Skolor saknar riktlinjer vid sexuella övergrepp

Publicerad

Hur ska skolpersonalen egentligen göra om förövare och offer går på samma skola? Det finns generella handlingsplaner om kränkningar – men det saknas specifika riktlinjer om just det här.
Det visar SVT:s enkät med skolcheferna i alla kommuner i Östergötland och Region Gotland.

Två elever på samma skola. Den ena förövare. Den andra offer. Ord mot ord – och ingen fällande dom.

Enligt socionomen Karin Wiström och elevombudet Stephan Andersson är det en inte helt ovanlig situation.  Så vad kan och bör skolan göra?
SVT Nyheter Öst skickade ut en enkät till länets alla skolchefer och till Region Gotland.

Finns handlingsplaner – men alla är generella

De flesta skolchefer verkar tycka att det är solklart vad som gäller, när de svarar på SVT:s enkät. Det finns handlingsplaner i alla kommuner. Visserligen ingen specifik för just det här. Faktiskt inte i någon av kommunerna vi frågat. Men det ingår i andra planer.

”Finns ingen rutin kring detta”

”Vi har bakat ihop allt till en stor plan, där finns alla typer av kränkningar och även bombhot.”

Otydligt vad som gäller

Men står det verkligen där hur skolpersonalen ska göra? När vi frågar skolcheferna vad som står i riktlinjerna när förövare och offer går på samma skola är det inte lika tydligt vad som gäller.

”Avstängning gäller, problemet är att vi bara har en högstadieskola så det är svårt att byta skola.”

”Om du har fått upprättelse så är det inget problem att vara kvar på samma skola.”

Helt skilda svar

Skolcheferna ger helt skildra svar och många säger att det inte går att säga generellt vad som gäller. Många hänvisar till Skollagen och säger att det står tydligt där att eleverna ska känna sig trygga.

Men enligt Stephan Andersson, elevombud i Norrköpings kommun, är det inte alltid så lätt i praktiken.

– I skolan blir det ett dilemma eftersom man ska stödja båda parter, säger han.

Fanns handlingsplan – blev ändå fel

SVT Nyheter Öst har tidigare berättat om Elin som till slut hoppade av skolan för att hon inte kände sig trygg. På hennes skola fanns det en likabehandlingsplan som handlade om kränkande behandling.
Ändå blev det fel i slutändan, konstaterar socionomen Karin Wiström som stöttade Elin på skolmöten.

– Det jag reagerade på var att de här båda eleverna hamnade i samma klassrum och att vuxna runt omkring inte kunde reagera just då, utan att tjejen behövde sitta med den här andra eleven i samma rum. Det är väldigt klumpigt och sorgligt att det blev så, för det blev väldigt förödande för den här tjejen, säger Karin Wiström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

skolövergrepp

Mer i ämnet