Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör arbetsledaren Isabelle Berking berätta mer om jobbet som slussvärd på Göta Kanal. Foto: Tobias Holmqvist/SVT

Slussvärd på Göta kanal – ett yrke med anor

Publicerad

Förr kallades den som skötte trafiken vid Göta kanals slussar för slussvakt. Då var det ett tungt jobb. I dag är yrkestiteln slussvärd och långt ifrån lika slitigt.

– Det är inte lika tufft längre. Vi har det bättre nu, säger Isabelle Berking, arbetsledare för slussvärdarna på sträckan Mem-Norsholm. 

I år firar Göta Kanal 200 år, men det gäller den västra delen mellan Vänern och Vättern. Den östra delen som går mellan Motala och Mem blev klar 10 år senare – 1832 – så i Östergötland firas 190 år.

Söderköping

Kan bli trångt i och runt slussarna

Efter midsommar brukar trafiken ta fart på allvar och periodvis kan det bli lite trångt i och runt slussarna. Som slussvärd måste man då kunna hålla flera bollar i luften samtidigt.

– Då ska man hålla koll på att ingen turist står i vägen, på slussningen och manövrera slussen, säger Isabelle Berking.

Ansvar för bron över E22

I just Söderköping har man också ansvaret för att styra bron över E22 så att den öppnas och stängs vid fasta klockslag.

– Det kräver mycket säkerhetstänk, säger Isabelle Berking.

Se och hör mer om jobbet som slussvärd i videoklippet ovan.

Göta Kanal – sträckan Mem/Norsholm

  • Har 13 slussar.
  • Höjdskillnaden är 33,3 meter mellan Östersjön och sjön Asplången.
  • Störst fallhöjd – 5,1 meter – har dubbelslussen Carlsborg nedre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Söderköping

Mer i ämnet