Linnéa Stenliden, lektor vid instutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet och Anna Martín Bylund, lektor vid instutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Foto: Lovisa Gelin/SVT

Stora utmaningar med distansundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Den nedstängda gymnasieskolan under pandemin har satt lärares digitala kompetens på prov och det är något som forskarna Linnéa Stenliden och Anna Martin Bylund har studerat närmare.

De har redan sedan januari arbetat med forskningsprojekt med fokus på lärares digitala kompetens och att utveckla former för praktiknära forskning. Men när pandemin sedan kom fick forskningen helt annat fokus och betydelse, berättar Linnéa Stenliden, som är docent i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet.

– I mars månad 2020 så drabbade pandemin oss alla och det blev en stor omsvängning för skolan. Gymnasieskolan fick stänga ner helt och högstadieskolorna skulle vara beredda på att omvandla sin undervisning till distansundervisning och i och med det så kändes det oerhört viktigt att fördjupa oss i vad som hände, säger hon.

Lärare från högstadie- och gymnasieskolor i Linköping och Motala kommun har deltagit i studien och de har berättat om hur de upplevde distansundervisningen under våren.

Hör i klippet ovan vad forskarna har kommit fram till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.