Jessica Berg, forskare på hållbara resor vid VTI, och Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid VTI. Foto: Mikko Lindskog/SVT

Svårt att få landsbygdstrafiken lönsam

Uppdaterad
Publicerad

Hur gärna man än skulle vilja det så är det oerhört svårt att få kollektivtrafik i landsbygd ekonomiskt lönsam.

Förra året valde Östgötatrafiken att lägga ner ett antal busslinjer på landsbygden. Protesterna blev starka, men företrädare för Östgötatrafiken menade att det inte var ekonomiskt försvarbart att ha kvar de aktuella turerna. Idag fick de medhåll på Transportforum 2018 som pågår i Linköping.

– Om det är väldigt dyrt konkurrerar det med verksamheter som till exempel vård och andra saker som är viktigt på landsbygden, då måste man ju börja tänka hur man ska prioritera, säger Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, till SVT.

LÄS ÄVEN: Hopp om mer godstransporter på vattnet

Ökade kostnader – ett problem

Om det bor få människor i ett område blir det långa avstånd till busshållplatser och det blir färre avgångar att välja mellan. Att köra tomma bussar blir både ekonomiskt och miljömässigt olämpligt. Ytterligare ett problem är att kostnaderna har ökat de senaste åren.

– Vi vet faktiskt inte varför. Det är tydligt att det finns ett större och större utbud, alltså att man kör mer kollektivtrafik, säger Maria Börjesson.

Antalet passagerare har dock inte ökat.

Jessica Berg, forskare på hållbara resor vid VTI. Foto: Mikko Lindskog

Samordning – en potentiell lösning

Det är dock viktigt att prioritera kollektivtrafiken på landsbygden, det menar Jessica Berg, forskare på hållbara resor vid VTI.

– Det erbjuder en flexibilitet och ett oberoende. Alla vill inte åka bil varje dag.

Samordning är en potentiell lösning för att effektivisera landsbygdstrafiken, menar Jessica Berg.

– Att försöka samordna framförallt skolresor med den allmänna kollektivtrafiken. Det finns ofta en skolbuss som kommunen ansvarar för som kanske inte alltid är full. Då kan man fylla den med andra resenärer. Alla fordon som rör sig på landsbygden kan ses som en mobiltetsresurs. Kombinera tjänster av olika slag som post- och matutlämning med kollektivtrafiken.

Just nu satsas det på kollektivtrafiken i innerstaden, tycker du att det är en skrev fördelning?

– Det är en skev fördelning när man lägger mycket mer resurser i de täta orterna. När man ställer in en busslinje på landsbygden är det ungefär samma sak som att säga att de som bor på landsbygden inte räknas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.