Christoffer Ahlgren är processledare för grundläggande betaltjänster vid länsstyrelsen Östergötland. Foto: länsstyrelsen Östergötland

Tillgången på betaltjänster utreds i Östergötland

Publicerad

Nu har Östergötland som första län i landet tagit fram en plan för arbetet med grundläggande betaltjänster.

Möjligheten att ta ut kontanter, betala räkningar och sätta in dagskassor förändras i takt med ett allt mer digitaliserats samhälle. Länsstyrelsen i Östergötland har nu tagit fram mål och aktiviteter för att undersöka och förbättra tillgången till grundläggande betaltjänster.

Det kan tillexempel handla om utbildning, säger Christoffer Ahlgren, processledare grundläggande betaltjänster länsstyrelsen Östergötland.

– Utbildning i hur man betalar sina räkningar digitalt, det är främst två fokusgrupper äldre och funktionsnedsatta, säger han.

Vidare berättar han att det också kan handla om att underlätta för företagare.

Recyclingmaskiner underlättar för företagare

– I Sankt Anna och Arkösund har det placerats ut ”recyclingmaskiner”, där verksamheter i närområdet kan sätta in sina dagskassor. I maskinen kan även uttag göras, säger Christoffer Ahlgren.

Personer eller företag i Östergötland ska ha högst 25 kilometer till grundläggande betaltjänster är ett av dem mål som identifierats i strategin som gäller för åren 2019- 2021. Strategin har tagits fram i samråd med länets kommuner, Region Östergötland och den ideella organisationen Hela Sverige ska leva.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.