Trafikverket vill riva nybyggd järnvägsbro utanför Norrköping

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket anser att en nybyggd järnvägsbro utanför Norrköping är så dåligt byggd att den måste rivas. Nu tvistar man med entreprenören och järnvägsprojektet Kardonbanan riskerar att bli försenat.

Bron skulle stå färdig efter sommaren. Men när gjutformen togs bort upptäcktes flera hål i betongen, skriver Norrköpings Tidningar.

– Det gick att sticka in handen till armeringen, säger Niklas Engström, avdelningschef på Norrköping kommuns samhällsbyggnadskontor, till tidningen.

Ostlänken

Järnvägsbron är tillverkad av en underentreprenör till huvudentreprenören Rover Alcisa och har kostat ungefär fem miljoner kronor att tillverka. Kravet är att den ska hålla i 120 år.

Både Norrköpings kommun och Trafikverket tycker nu att det bästa är att riva den, men man diskuterar också en renovering.

– Vi försöker nu träffa en överenskommelse med entreprenören. Vi vill att alla enas om att konstruktionen ska göras om utan att någon kostnad ska föranledas av detta för beställaren, säger Youssef Hassib, Trafikverkets projektledare för Kardonbanan.

Kardonbanan

  • Är en järnvägsanläggning för godståg från Åby, norr om Norrköping, till Händelö.
  • Ska skapa utrymme för Ostlänken.
  • Byggnation: 2017-2020
  • Entreprenör: Rover Alcisa
  • Kostnad: 670 miljoner kronor (delas av Trafikverket och Norrköpings kommun)

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet