Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Ingen av lastbilarna som kontrollerades fick godkänt Foto: Kjell LundströmVisa alla (8)
Visa alla (8)

Transporter av betongelement dödsfällor på vägarna

Hundratals lastbilar åker dagligen omkring på svenska vägar med last av betongelement som är så dåligt surrade att de är rena dödsfällorna. Vid en razzia nyligen blev inte en enda lastbil godkänd.

– Jag skulle aldrig ligga bredvid en lastbil på vägen som är lastad med betongelement. Det är livsfarligt och det utsätter jag mig inte för, säger Mikael Roos, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

Olycka i Norrköping

Fackförbundet Byggnads i Östergötland bekräftar de undermåliga och livsfarliga transporterna.

Magnus Cato, ordförande för Byggnads Öst

– I Norrköping ramlade ett betongelement av lastbilen rätt ut i gatan. Lyckligtvis gick ingen där, säger Magnus Cato, ordförande för Byggnads Öst.

– Det här är faktiskt en nyhet för mig, jag aldrig hört att det här har hänt. Jag ser att de transporter som kommer till Norrköping har säkra laster, säger Jan Malmberg vid branschorganisationen Sveriges byggindustrier.

Klena kedjor och utslitna spännband

Men när SVT följde med Arbetsmiljöverket och polisen längs E4:an på en stor razzia mot lastbilar som fraktar betongelement framkom en skrämmande bild. Laster med en vikt på mellan 20-30 ton var till exempel förankrade med tunna kedjor och helt utslitna spännband.

– Det är naturligtvis inte bra att betongen inte sitter fast. Lasten kan slita sig vid inbromsning eller om fordonet måste väja, säger Henrik Sjögren, gruppchef vid polisen.

Inte en enda lastbil fick godkänt vid razzian.

Utländska transporter är sämre

Den stora efterfrågan på betongelement gör att svenska producenter inte hinner med att leverera och då importeras betongvarorna från bland annat Polen och Baltikum, vilket innebär långa transporter.

Mikael Roos, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket

– Vi ser brister hos både svenska och utländska åkerier, men det finns en tydlig skillnad. Materialet som de utländska åkerierna kör med är sämre. De är sönderrostade och har sämre spännband, säger Mikael Roos på Arbetsmiljöverket.

Se hela inslaget i SVT PLAY

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer