Var tredje elev med autism stannar hemma

Uppdaterad
Publicerad

Lärare saknar kunskaper om autism och Aspergers syndrom. Det leder till att var tredje elev med autism stannar hemma från skolan. Bland flickor i högstadiet är det ännu fler.

Sifforna kommer från en enkät som Autism- och Aspergerförbundet har gjort bland sina medlemmar. Var tredje svarade att deras barn har stannat hemma under en längre period eller regelbundet i vissa ämnen.

När det gäller flickor i högstadiet har 52 procent stannat hemma från skolan.

Elever med autism

Det här leder till att elever inte får den undervisning som de har rätt till.

Inte tillräcklig kunskap

Orsaken är inte att skolorna har brist på resurser. Det säger personer på Autism- och Aspbergerförbundet, Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Det handlar om att lärarna inte har tillräcklig kunskap om autism och Aspergers syndrom.

– Det här är ett problem som många lärare tar upp när vi är ute på skolor. De säger att de har påtalat för rektorn att de behöver mer kunskap om det här, säger Mirzet Tursunovic som är utredare på Skolinspektionen.

Han har granskat flera åtgärdsprogram för just elever med autism. Bristerna var många.

– Vi har sett åtgärdsprogram som inte hör till skolvärlden. Ett exempel är att man beskrev en elev med autism som att ”han har en grundmurad ovilja att lära sig nya saker”, säger Mirzet Tursunovic.

När autistiska Fanny Taaveniku var elva år lämnades hon ensam i ett klassrum med en äggklocka, så att hon skulle veta när lektionen började och slutade. Hon trodde att hon glömts bort och menar att lärarna inte förstod att hennes krav egentligen var låga.

– Allt jag ville ha var ett schema. Ett riktigt schema. Som de andra i klassen hade. Men jag har aldrig fått något sånt. Jag har fått en massa olika varianter. En gång fick jag en post-it lapp, berättar hon för Östnytt.

”Många lärare är frustrerade”

En av slutsatserna i Skolinspektionens rapport är att lärarna behöver få utbildning om autism.

– Det här är det som många lärare är frustrerade över. Deras vanliga pedagogik fungerar inte på de här eleverna. Det handlar inte om att lärarna inte vill, utan om att de saknar kunskap, säger Agneta Hell som är rådgivare kring autism på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Hon berättar att många elever med autism stannar hemma från skolan för att lärarna inte bemöter dem på rätt sätt. Det här är ett växande problem, säger hon.

– Det märker vi när vi har haft konferenser om hemmasittande elever. Många rektorer ser det här som ett stort problem, säger Agneta Hell.

Vid Skolinspektionens tillsyn förra året fick många skolor kritik för att de inte lyckades ge elever det stöd de behöver.

”Lärarna behöver mer utbildning”

I Lärarförbundets rapport ”Lyssna på lärarna” svarade sex av tio lärare att det finns minst en elev i varje klass som inte får det stöd som eleven har rätt till. Även Lärarförbundet anser att lärarna behöver mer kunskap om det här.

I Autism- och Aspergerförbundets enkätundersökning svarade 16 procent att deras barn på grund av situationen i skolan varit hemma från skolan helt och hållet mer än fyra veckor i sträck. Ytterligare 17 procent uppger att barnen varit hemma från skolan regelbundet i vissa ämnen.

– Det här är ett så specifikt funktionshinder. Därför behöver lärarna mer utbildning om detta redan under lärarutbildningen. Men det bör också ingå i rektorsutbildningen. Dessutom behövs det fortbildning för de lärare som är ute på skolorna, säger Nicklas Mårtensson, ombudsman på Autismförbundet.

I enkäten får föräldrar och barn svara på varför de har stannat hemma från skolan. 26 procent svarar att det beror på att lärarna inte har tillräckliga kunskaper om autism.

TIPSA OSS!

Är du elev eller förälder till ett barn med autism eller Aspergers syndrom? Jobbar du i skolan och har erfarenheter av det här?

Hör av dig till Tina Enström – tina.enstrom@svt.se eller 011-210128.

Du får vara anonym.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elever med autism

Mer i ämnet