Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Ingegerd och Hasse Edman vid Vännebergabro och väg 801 Foto: SVT

”Vi är beredda att försena bygget av förbifart Söderköping om vi måste”

Publicerad

Byalaget menar att de har tillräckligt på fötterna för att kunna överklaga och försena bygget av förbifart Söderköping. Som vi tidigare berättat strider de för att väg 801 inte ska dras in från statligt underhåll, i samband med att E 22:an byggs om. Samtidigt menar nu länsstyrelsen och kommunen att det vore bättre om bråket om väg 801 avgörs utanför förbifartsprojektet.

Byalaget med Ingegerd Edman i spetsen menar att Trafikverket begått flera formella fel kring förslaget att dra in väg 801. Och att de därför har goda möjligheter att kunna överklaga ärendet framöver. Bland annat ska kallelser till samrådsmöten gjorts på fel sätt och kritiska synpunkter ska inte ha kommit med i handlingar. Dessutom menar byalaget att Trafikverket inte ska ha gjort någon ordentlig analys av effekterna för bygden om vägen skulle tas bortfrån statligt underhåll.

– Vi önskar självfallet inte att fördröja förbifarten. Men vi är beredda att överklaga detta så långt det går eftersom vi inte kan acceptera att en statlig myndighet struntar i att göra en konsekvensanalys, säger Ingegerd Edman ordförande i byalaget. Det innebär nämligen att Trafikverket inte följer väglagen, och det är allvarligt, säger hon.

Kritik även från region, kommun och länsstyrelse

Längs den fem kilometer långa väg 801 finns ett 50-tal företagare, och indragningen av vägen ingår i det stora vägprojektet – förbifart Söderköping. Trafikverket menar nämligen att väg 801 inte behövs för allmänheten när förbifarten står klar.

– Det ska finnas dugliga skäl till att man drar in en väg från statligt underhåll och i det här fallet var det väl kortfattat förklarat. Vi har förstått att det är många intressenter som är beroende av vägen, säger Jan Persson samhällsbyggnadsdirektör på Länsstyrelsen i Östergötland.

Kommunen: ”Olyckligt med försening”

Länsstyrelsens förslag är nu att frågan om väg 801 lyfts ut från förbifartsprojektet.

– Om frågan kring vägindragningen tar för lång tid då kanske det är nyttigare att lyfta ut den och hantera den separat, säger Jan Persson.

– Det vore olyckligt om det här skulle försena förbifarten. Och personligen hålller jag med länsstyrelsen att det vore bra om indragningsärendet lyfts ur E 22-projektet, säger Johanna Grandner Söderköpings kommuns projektledare.

Under sommaren har vägplanen för förbifarten varit ute för granskningen och berörda har kunnat lämna in synpunkter till Trafikverket.

”Kommunens bestämda uppfattning är att vägen (801 red. anm.) har en mycket viktig funktion som allmän väg och att den även fortsättningsvis ska vara statlig. Räddningstjänsten, polisen, Region Östergötland samt länsstyrelsen är av samma uppfattning.”  Det skriver Söderköpings kommun i sitt remissvar.

Ingegerd Edman har inget emot att vägstriden avgörs separat men med vissa förbehåll.

– Förutsatt att de då gör en konsekvensanalys om de ens lägger förslaget igen, då fungerar det alldeles utmärkt. För gör de den så kommer den här vägen inte att försvinna, säger Edman.

– Vi ska komplettera vårt förslag. Läs Trafikverkets svar här.

Planläggning av ett vägbygge:

Visa

I planläggningsprocessen utreds var och hur vägen ska byggas.

Samråd är viktigt under hela planläggningen. Det innebär att Trafikverket tar kontakt och för dialoger med andra myndigheter, organisationer och berörd allmänhet för att få deras synpunkter och kunskap.

Synpunkterna sammanställs i en samrådsredogörelse där verket redovisar hur synpunkterna kommer att påverka projektet.

Resultatet av planläggningsprocessen och utformningen av vägen beskrivs och redovisas i en vägplan.

Under en granskningsperiod har alla berörda möjlighet att lämna synpunkter på vägplanen.

Sen får Länsstyrelsen vägplanen till sig för av- eller tillstyrkan.

När planen är fastställd följer en överklagandetid innan planen vinner laga kraft. Först efter detta kan spaden komma i jorden.

Källa: Trafikverkets hemsida och Jan Persson Länstyrelsen Östergötland

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer