Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Just nu byggs de två helt nya ubåtarna HMS Blekinge och HMS Skåne i Karlskrona, säger Cecilia Larsson, platschef för Saab-Kockums i Malmö, i klippet. Foto: Johan Dernelius/SVT

Ubåtstillverkaren Saab Kockums i Malmö satsar igen – anställer 100 nya ingenjörer

Uppdaterad
Publicerad

En helt ny ubåtsserie, ett förändrat omvärldsläge och möjligheter till export gör nu att Saab Kockums vädrar morgonluft. Nyligen tog företaget beslut om att anställa 100 nya ingenjörer i Malmö.

Design och utveckling i Malmö och montering i Karlskrona. Så ser i stora penseldrag den svenska ubåtsproduktionen ut. Just nu byggs två nya ubåtar med en svensk egenutvecklad design. Modellen gick tidigare under projektnamnet A26 men har fått en egen klassificering – Blekingeklassen.

– Just nu är vi 700 personer i Malmö och ska växa med ytterligare 100 personer. De flesta ingenjörer. De kommer framför allt att sitta på vårt kontor i Malmö. Men vi växer även i Karlskronaområdet, säger Cecilia Larsson, platschef på Saab Kockums och fortsätter.

Den nya Blekingeklassen har, förutom torpedtuber, en främre sluss för dykare eller miniubåtar. Den gula modellen symboliserar en fjärrstyrd undervattensdrönare. Foto: Johan Dernelius

Egenutvecklad framdrivning

Inne på kontoret i Västra hamnen i Malmö är det mesta hemligt. Men vi får ta en snabb titt, utan kamera, på den senaste Stirlingmotorn. Den är oerhört tyst och systemet körs helt utan behov av syre från atmosfären, till skillnad från en konventionell ubåtsdieselmotor som måste ha tillgång till luft för att fungera.

– Vi tror att vi går mot ubåtar som är tystare, uthålligare och svårare att upptäcka. Ett bättre energisystem och att man kommer att ha obemannade system som kommer att öka ubåtens effektivitet, säger Mats Abrahmsson, Head of Submarine design på Saab Kockums.

Se mer om de nya ubåtsmodellerna i klippet ovan.

Den nya Blekingeklassen (fd. A26):

  • Längd: 66,1 m
  • Bredd: 6,75 m
  • Deplacement ytläge: 1 925 ton
  • Drift: 3 diesel- och 3 stirlingmotorer
  • Besättning: 17-26, max 35
  • Bestyckning: Torpeder, minor, AUV, ROV, MSF

Källa: Försvarets Materialverk

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.