40-årsjubel på Sturup

Uppdaterad
Publicerad

På lördag är det 40 år sedan det första planet landade på Sturups flygplats – och trots turbulensen kring SAS framtid råder stor framtidsoptimism på Malmö airport, som flygplatsen heter idag.

– Mitt första minne av Sturup, då hette det ju Sturup, var när jag åkte charterresa härifrån själv med kompisar, första gången utan föräldrar n'r jag var 17 år gammal och åkte till Mallorca. Det är mitt första minne av den här flygplatsen, säger Peter Weinhandl, som varit flygplatsdirektör

Det var 1924, som de första passagerarplanen lyfte från Bulltofta mot Hamburg, men antalet passagerare var bara några tusen om året. Men på 60-talet började Bulltofta bli trångt och kort efter kapardramat 1972 flyttades trafiken några mil österut, till Sturup och den 1 december 1972 landade det första planet vid den gula terminalen.

Då var antalet passagerare bara 150 000 om året – i dag är de nästan 2 miljoner, dessutom har fraktflyget blivit en allt viktigare kund. Och på runt om på flygplatsen märks det att verksamheten växt.

– Det är en gigantisk skillnad, konstaterar Peter Weinhandl.

-  För det första är det väldigt mycket mer passagerare, terminalen är större, flygbolagen är flera, destinationerna flera.

Stor skillnad uppe i tornet

Uppe i flygledartornet träffar vi Mahias Lejdström, som arbetat tio år inom flygtrafikledningen:

– Tornet flyller också 40 år i år. Man kan säga att det var lite mindre flygplan då än nu. Det fanns inte radarpresentationsutrustning, man hade helt annan utrustning för att leda trafiken, i dag har vi mycket mer tekniska hjälpmedel för att kunna leda trafiken på ett säkert sätt.

– Det är ganska stor skillnad. Det är betydligt större väskor, mer flyg och större plan, säger Mats Jönsson som arbetat inom bagagehanteringen i 31 år och i dag ansvarar för all personal inom incheckning, bagagehantering och lastning.

För att kunna fira 50 år och 60 år gäller det för Malmö airport att knyta till sig fler stabila flygbolag som vill satsa långsiktigt. Men Peter Weinhandl är optimistisk:

– Om 10 år tror jag att vi har fördubblat trafiken. Framför allt ser jag att lågprisbolagen fortsätter att växa och att efterfrågan på resandet ökar.

Järnväg till Kastrup

Förr eller senare lär det behövas en andra start- och landningsbana, även om länsstyrelsen hittills varit skeptisk, och trots att man diskuterat en järnvägsförbindelse i 15 år så vet fortfarande ingen när och om man ska ta tåget direkt från Sturup till Kastrup.

– I framtiden blir det nödvändigt. Vi är en stor internationell flygplats i den här regionen och en stor regional och jag tror att i framtiden måste man binda ihop det här. Man har väl sagt, i utredningar som gjorts, att alla större flygplatser ska ha järnvägsförbindelse senast 2050 men jag hoppas att det kommer långt innan dess.

Se filmen om när Sturup byggdes!

På svt.se/sydnytt kan du även se filmen ”Sturup före – och efter” om bygget av Sturup, naturvännernas protester och alternativet att bygga en svensk-dansk storflygplats på Saltholm. Visades ursprungligen i skol-TV den 11 september 1973 klockan 10.35.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.