Antalet klagomål på hälso- och sjukvården i Skåne har minskat. Foto: Emil Langvad/TT

Allt färre skåningar klagar på vården

Uppdaterad
Publicerad

Skåne är en av de nio regioner i landet där antalet klagomål på vården har minskat. Det visar en ny kartläggning från SVT.

För första gången på flera år har antalet ärenden till Patientnämnden minskat, den förvaltning dit patienter vänder sig för att få hjälp med klagomål på vården.

Skåne följer den nationella trenden och fick ta emot åtta procent färre klagomål år 2018 jämfört med år 2017. Motsvarande minskning syns även i statistiken från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) – där de mest allvarliga fallen utreds (se faktaruta).

”Patienter vill bli lyssnade på”

Klagomålen handlar om allt från personalens bemötande till de diagnoser som läkarna ställer.

– Patienterna vill bli lyssnade på, bli tagna på allvar och veta hur behandlingen går till, säger Anne-Marie Scholander, förvaltningschef för patientnämnden Skåne.

En förklaring till minskningen nationellt är den nya patientsäkerhetslag som infördes i början av år 2018. Enligt den ska missnöjda patienter vända sig till sin vårdgivare direkt istället för att kontakta IVO.

Stor kampanj 2017

Vårdgivaren har då fyra veckor på sig att ge patienterna eller de anhöriga ett svar. Lokalt i Skåne finns det också en annan förklaring.

– Vi hade en ganska stor kampanj år 2017 där vi informerade på Pågatåg och regionbussar om att vi finns. När den kampanjen var över har vi märkt att det gått ner, säger Anne-Marie Scholander.

De kategorier i Skåne där klagomålen har minskat mest är inom bemötande, tillgänglighet och behandling.

Antalet klagomål till Patientnämnden Skåne samt till IVO i Skåne har minskat. Foto: Grafik/SVT Design

Klagomål på vården

Så många klagomål hanterade myndigheterna.

Patientnämnden Skåne

År 2017: 6 305 klagomål

År 2018: 5 806 klagomål

IVO (Skåne)

År 2017: 1196 klagomål.

år 2018: 800 klagomål

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.